torsdag 20 mars 2014

Vad media gör mot kvinnor

Helt sjukt att så många tjejer (men säkert ofta även killar!) måste känna sig pressade att se ut på ett visst sätt och vara helt ''perfekta''. Det här är nått som påverkar oss unga som mest, och det är väl självklart att det gör de!! Man växer upp, kroppen utvecklas och många känner att man inte duger som man är. Även jag har känt så, många gånger. Men jag har insett att jag är bra som jag är. Jag älskar mig själv och jag älskar min kropp. Varför spendera en massa onödig energi på hur man ser ut?
Ingen ser ut exakt som jag gör eller är precis som jag är, för tänk om alla tjejer skulle ha exakt lika kroppar? Man gillar olika och man ser olika ut, och alla är unika precis som dom är!

För mig är det viktigaste att ha en pigg och hälsosam kropp! Kroppen är fordonet i ditt liv och den ska tex inte behöva svältas bara för att man vill bli lika smal som en viss person.
Jag har aldrig mått så dåligt som jag gjorde när jag vägde bara 45-46 kg. (Nu var det pga problemet med sködkörteln). Men alla funktioner i kroppen stängdes av, livslusten var totalt borta och jag kände mig värdelös. Svårt att förklara kortfattat hur det var, men för mig var det en mardröm och det går inte att beskriva.

INSPIRERANDE VIDEO SOM VERKLIGEN FÅR EN ATT TÄNKA:


Det kryllar det av sidor över hela internet på halvnakna tjejer i badklader/underkläder med megameloner och rumpor. Varför blotta kvinnan så och få unga tjejer att känna sig pressade att se ut så eller känna sig som skit!?Nu har en kvinna startat en sida kallad: En helt vanlig tjejkropp på facebook där hon visar hur en tjejkropp kan se ut, utan en massa sjuka skönhetsideal. Men jag tycker ändå inte att det ska behöva gå så långt att en kvinna ska filma sig själv i underkläder för att visa andra att det är okej att se ut som man gör, för det borde ju vara en självklarhet! 


Inga kommentarer: