fredag 2 maj 2014

Maj utmaningen för min träning och kost!

Nu är det slutspurten för träningen innan det är dags för sommarens triathlonlopp och minst 2 andra löpartävlingar! 
Under hela maj månad ska jag med min träning:
- Springa minst mellan 1,5-2 mil varje vecka 
- Lägga in ca en halvtimmes intensiv cykling i samband med löparpassen minst 1 av gångerna. (Jag brukar ha sämre med luft i däcken för att få en mera ''grusvägskänsla'', det blir jobbigare för benen. Drygt men bättre flås!) ;)
- Crossfit/styrketräning ca 2-4 ggr/vecka.

Vissa dagar blir det alltså kanske 2 träningspass om dan. Dom senaste veckorna har jag ibland sprungit ca 5 km på morgonen innan skolan och kört styrka på på gymmet på kvällen samma dag. 
Självklart ska jag lyssna på kroppen och inte ta ut mig för mycket också. För jag vet att jag kanske inte alltid klarar den här planeringen till 100%, MEN sätter jag upp mål så lyckas jag göra allt bättre istället för att bara köra på hursomhelst utan en plan... 

Kosten
MIN GULDREGEL: Jag äter för att kunna träna, jag tränar inte för att kunna äta!!

- 1 dag i veckan då jag får unna mig något gott OM jag ens är sugen på det. Är jag tex borta på nånting eller hos nån där det bjuds på fika så vill jag inte ''förbjuda'' mig själv att inte ta det. Klart att man ska få njuta! 
- Resten av dagarna: INGET vitt eller gluten (socker, mjöl, vitt ris, pasta osv) lovar er att mina föräldrar blir galen på mig när jag alltid ska fixa mina egna specialiteter ;) serveras det tex pasta och köttfärssås hemma så byter jag ut pastan till nått annat som quinoa.
- Äta GI- mat vid frukost/lunch/middag. Med andra ord långsamma kolhydrater, (fullkornsprodukter, fiberrik mat) det håller ihop med det ovan. 
- Regelbundna måltider. Frukost, lunch, middag och 2 mellanmål för att hela tiden hålla igång förbränning och cirkulation
- Fortsätta med alla kosttillskott (MSM, vitamin & mineraldrink, osv)

Inga kommentarer: