torsdag 1 maj 2014

Tips för en snabbare insomning och bättre sömn

Jag har och har haft under många år problem till och från med sömnen. Jag har under långa perioder tagit lugnande piller, sömnhormoner osv. Det tar jag dock inte längre, det var mest förr när jag inte mådde toppen om man säger så.
Men jag tänkte dela med mig av mina naturliga tips som faktiskt FUNKAR för en bättre insomning som jag själv lärt mig under alla dessa år UTAN en massa piller och sömnhormoner!

1. Koffeinfritt ört-te från PUKKA. Ni hittar det här. Det jag tar är ett te som är lugnande och avslappnande på ett skönt sätt. Ta 1-2 timmar innan du ska sova. Sen finns det flera många olika sorters som dom tillverkar som är sjukt bra! Detox, relax, night time, osv osv osv osv.

2. Magnesium på kvällen!
Magnesium ska alltid tas på kvällen eftersom att den gör ofta att man blir halvt sömnig. Jag tar 1 kapsel vissa kvällar i veckan som innehåller 800 mg magnesium.
Magnesium behövs för att tillverka må-bra hormonet serotonin som gör att kroppen blir lugnare, det behövs även för musklernas och nervsystemets funktion! Tyvärr har jättemånga magnesiumbrist utan att man vet om det.

3. Träna inte för nära sänggåendet. Låt det gå minst 2-3 timmar utan ansträngande fysisk aktivitet innan du ska sova. Stresshormonet kortisol frisläpps under träningen och även en tid efter. Så om jag själv tex vet att jag ska sova kl 22 så vill jag vara färdig med min träning kl 19 eller allra senast 20 för att hinna varva ner.

4. Undvik för mycket koffein. Dels för att du kan få svårare att somna och/eller vakna flera gånger under natten.

5. Håll händer och fötter varma. Ja det är faktiskt omöjligt (iaf för mig) att sova med kalla fötter!

Inga kommentarer: