måndag 2 april 2012

Utmaning 13. Mitt bästa kosttips

Okej här är mina tips hur du får mest energi under dagen!

Frukost och lunch är alltid dom viktigaste måltiderna och det är då du ska äta som mest! Tänk på att alltid få i dig en blandning av fett, protein och kolhydrater. Vid lunch ska du äta som mest kolhydrater för att kunna använda de som energi dagen efter.

Vid middagen behöver du inte exakt lika mycket energi. Ät dig mätt och belåten. Middagen ska vara mer proteinrik än lunchen.
Tänk på att alltid få i dig grönsaker och sallad för att få i dig nyttiga mineraler & vitaminer. Röd paprika innehåller 4 ggr mer C-vitamin än en apelsin, de ni!

Kvällsfikat varierar nog från person till person. Eftersom att jag brukar träna efter middagen så försöker jag få i mig både fett, protein och kolhydrater på kvällen. Te.x knäckemacka med extra mkt kalkon/ost, mjölk och frukt.


Tänk på att äta lite och ofta istället för mycket och sällan för att hålla blodsockernivån på en stabil nivå!
Ät mellanmål ca 2 ggr om dagen. Det behöver inte vara något komplicerat. Jag brukar äta te.x en frukt eller en god smoothie.



Är lite småsur på mig själv att jag inte kan hålla det där med att äta en bra frukost och lunch. 
För mig är det alltid så att jag kan äta som en häst på kvällen och middagen. Jag äter som sämst på morgon och förmiddag, skärpning becka! Gaah!!

2 kommentarer:

Linzie Neon sa...

Jag är likadan, jag har skitsvårt att äta ordentligt på morgonen. Verkigen värdelös på det. Haha.
Och på kvällen känns det som att jag kan äta hur mycket som helst typ, << <3

Matilda sa...

Fin blogg,ha en bra måndag!