lördag 12 maj 2012

Utmaning 18. En fredagskväll unnar jag mig gärna..

Tycker den här utmaningen passar bra nu, lördag är ju nästan som fredag ;)
Här får ni några recept och andra ätbara saker jag brukar mysa med!

Vanlig vaniljglass med hemmagjord chokladsås
1 dl kakao
1 dl vatten
Knappt 1 dl socker + en nypa salt
Koka upp under omrörning i några minuter tills den blir till en krämig sås, namnam!!
Exotisk fruktsallad med ananas, kiwi, mango, äpple & apelsin toppad med chokladsås :)
Nyttigare variant av brownies, SUPERgoda!
Ingredienser:

1 stort äpple (skalat, urkärnat och hackat i små bitar)
1 stort ägg
2 äggvitor
2 1/2 dl brun farin
2 msk olja
1 msk vaniljsocker
1 1/12 dl vetemjöl
3/4 tsk bakpulver
1 krm salt
1 1/2 dl kakaopulver 


Gör såhär: 
-Koka äpplet mjukt i 1 msk vatten på låg värme på spisen.
-Låt kallna helt och mixa sedan helt slät med en mixer.
-Sätt ugnen på 175 grader och lägg ett bakplåtspapper i en liten långpanna.
-Vispa ägg, äggvitor och socker pösigt.
-Blanda i äpple, olja och vaniljsocker.
-Sikta ner mjöl, bakpulver, salt och kakao och vänd försiktigt in i smeten.
-Bred ut smeten och grädda mitt i ugnen ca 15 min.
-Kakan kan vara lite lös när den tas ut ur ugnen, så låt den svalna i formen ca 1/2 timme innan den skärs upp i bitar.
Självklart kommer den hederliga favoriten CHOKLAAAD! :D Äkta mörk choklad = det bästa som finns <3

Inga kommentarer: