torsdag 10 januari 2013

INGEN mjölk eller mjöl för min del nu.. omg

Ni anar inte vilket lidande jag ska genomgå dom närmsta veckorna... Jag kom nyss hem från en näringsterapeut får att kolla om jag har en läckande tarm (ännu en sak som har med sköldkörteln att göra), och ja de hade jag. En läckande tarm innebär att tarmluddet och tunntarmen är inflammerad. Den blir genom slitage transparent och genomsläpplig. All näring ur maten tas inte upp och kroppen går på sparlåga.

Absolut INGET mjöl eller mjölk får jag äta under dom närmsta veckorna eftersom att det förstör läkningen och är inga bra saker för tarmarna. Jag ska skriva matdagbok för varje dag och skriva ner alla symptom om jag får några efter att jag ätit. Självklart går jag på behandling mot de här nu så att tarmen ska läka och bli normal igen genom kapslar och nån flytande vätska.

Men det här är inget negativt! :) Det här innebär svar på jättemånga frågor faktiskt. Får jag igång tarmen snart så kommer den att ta upp både maten och medicinerna bättre, och min kropp kommer sluta att gå på sparlåga hela tiden. 

Det jobbigaste nu är vad man ska äta. Jag är tvungen att gå på värsta hälsodieten just nu ;) Ingen glass, choklad eller kladdkaka. Nu är det quinoa, ägg, havremjölk, frukt & bär, fisk, mandelmjöl, kokosfett, you name it. 
Det är jättesvårt att plocka bort många saker bara sådär och läsa vad allt innehåller... MEN JAG SKA FIXA DE! 
I stort sett allt jag ska äta nu är nyckelhålsmärkt. Det är ju lite bättre än en pizza-diet iaf ;)

Inga kommentarer: