torsdag 5 juni 2014

Vinst & svullen mage och kolhydratuppladdning

JARRÅ vi (våran klass) vann fotbollsturneringen på skolan iår!! Och jag klarade av att spela hela tiden trots skador! Eller ja, jag tog ju smärtstillande satteh....

Nu är jag hemma iaf. Mätt, trött och glad. Idag har jag börjat ladda upp med extra kolhydrater inför läderloppet för att fylla på mina glykogenlager till max!! För 5 dagar sen så gjorde jag ett ''tömningspass''. Det innebär att jag tömmer mina glykogenlager så mycket jag kan innan själva uppladdningen börjar för att få bättre effekt när jag ska fylla glykogenlagerna till max. Tömningen gör jag 5 dagar innan tävlingsdatumet (måndags) genom ett hårt träningspass på 1-2 timmar (jag körde löpning 10 km + lite innebandy på kvällen + ett hårt pass i tisdags). Jag drog ner på kolhydraterna några dagar också för att få ner glykogenlagerna, men jag utesluter aldrig kolhydrater totalt! Speciellt inte efter ett träningspass! Vilan är också viktig, något jag har lite svårt för ;) Självklart måste man vila ifrån träningen dagarna innan tävlingsdatumet också för att fylla på glykogenet.

Eftersom att jag äter minimalt med fibrer från idag tills lördag så innebär det att jag har ätit pasta, alltså en massa gluten. Jag får inte ont i magen av gluten men FY SJUTTON vad svullen jag blir efter det!! Ser seriöst ut som att jag är gravid i 5e månaden hahaha! Orkade inte fixa glutenfri pasta så får skylla mig själv... Fibrer suger upp vätska ur kroppen som jag skrev tidigare, vätska som jag kommer behöva ha under loppet, därför äter jag så lite fibrer just nu som möjligt. Nu är det inget marathonlopp jag ska springa direkt men jag vill ändå gå ''all in'' ;) Det är ju trots allt totalt 27 km som gäller på lördag.


Inga kommentarer: