torsdag 13 oktober 2011

Hååååårrrtttiiips!

Med hjälp från mina olika tidningar, min frisör, en del vänner och andra hemsidor ska jag nu skriva lite tips för er som vill styrka erat hår och ge det liv !

Hår som går ner en bit på ryggen är flera år gammalt, ca 5 år. De måste behandlas försiktigt och låt bli så mycket locktänger och plattänger som möjligt. Det är lika fint att låta det vara naturligt. Om man är i stort behov av att använda plattänger, hårfön osv. så är det viktigt att använda VÄRMESKYDDANDE medel.
Självklart ska man ju få göra sig lite extra fin ibland! ;)
Jag själv brukar låta längden vara naturlig och inte platta de när jag går i skolan eftersom jag inte bryr mig så mycket om utséendet där. Det ända jag plattar är mitt uppklippta hår och luggen eftersom det står åt alla möjliga håll om jag inte gör nått åt det. Och man ska inte se ut i nått som man inte själv trivs med tycker jag.

Borsta ALDRIG håret när det är blött! Det är dubbelt så svagare då.
Om du nu känner att du måste få ut tovorna så borsta försiktigt från topparna och uppåt och inte tvärtom som många gör.

Välj släta och mjuka håraccecoarer istället för hårsnoddar med metall och klämmor med vassa kanter.

Det är bra att ha håret uppsatt i knut ibland.Topparna skyddas från allt som kan slita.
Att ha håret uppsatt i en toffs innan du lägger dig eller ha en fläta är också bra.

Klipp ditt hår regelbundet. Om du har mycket kluvna toppar så vänta inte med att klippa dig, ju längre du väntar desto mera tar sig dom kluvna topparna uppåt.
Klipp inte för mycket  om du vill spara ut ditt hår. Hår växer ungefär 1 cm i månaden, går du till frisören varje-varannan månad och klipper av 3-4 cm så kommer håret inte att bli längre.

Köp shampoo, balsam och hårinpackning hos frisören. Även fast det är mycket dyrare så är det värt det.

Tvätta håret var 3:e dag eller varannan. Aldrig varje! Om du känner att du måste tvätta det varje dag så använd head&shoulders emellanåt för att inte göra håret så torrt eftersom det är ett mildare shampoo.
Tänk på att använda lite shampoo och mängder med balsam.

Glöm inte att använda en hårinpackning som passar in på ditt hår (för slitet, torrt, längre hår o.s.v.)  2-3 ggr/vecka.
Använd alltid hårinpackning FÖRE balsameringen. Balsam ska du alltid ha i sist!!

Du kan även göra en egen inpackning med ditt vanliga favoritbalsam, ta en del balsam, 1/4 del honung och 1/4 del aloe vera gel i handukstorkat hår och låt verka 10 min- 1 timme (skölj noga ur)


Få i dig mycket b vitamin!


Kluven hårtopp. Jag vet, jag blev lite chokad själv! 

Goldwell, (mitt favoritmärke!) dom här finns att köpa hos frisören och jag älskar dom!
Ger otrolig glans och gör håret mjukt.

Goldwell kerasilk.
Dom här produkterna är för väldigt torrt hår.
Det gör håret otroligt mjukt, samlar hårstrån som sticker ut och sammanbinder håret.
Ger även bra glans.
Jag brukar använda den längst till höger.
Man pumpar ut en klick och har i direkt i torrt hår, klart!
 Det var allt för mig!
Hoppas ni har lärt er nått som ni inte redan visste! :)

Har du några bra tips som jag inte tog upp så kan du ju gärna dela med dig dom genom att kommentera de :))

6 kommentarer:

-.- sa...

Jättebra tips becka! :) tack för dom!

Anonym sa...

Man kan också skölja håret i iskallt vatten efter varje dusch så får det extra mycket glans!

ppp :) sa...

TACK !

Anonym sa...

Äh, är la bara att raka år hela håreet så slipper man alla dessa bekymmer ;)

Anonym sa...

var kan man köpa värmeskyddande medel?

Rebecka Eklund sa...

Sv: Lite överallt. Åhlens, frisörsalonger, H&M, nästan överallt där det finns hårprodukter :)